x
✅ Visste du att MC-Autodatas erbjuder olika gränssnitt och appar helt gratis att använda? Snabbt & enkelt men också mycket smidigare... Ladda ner appen här 🙂 ▶

Frequently asked questions ● Vanliga frågor


Hur bokar man tid?

Längst upp på denna webbplatsen finner du en knapp som heter "Tidsbokning" (eller klicka här) där du kan gör en tidsbokning. Du kan även boka tid i appen. Du ser en knapp "Boka tid för service" på första sidan som du kommer till.

Hur lång är leveranstiden?

Gällande tjänster via webben & appen levereras dessa inom 24 timmar fr o m när full betalning har gjorts. Abonnemang aktiveras dagen efter ordern är inkommen. Rör det sig om begagnade reservdelar eller andra produkter som skickas och inte körs ut av oss själva tar det 1-3 arbetsdagar rent generellt fr o m full betalning har gjorts. Kör vi ut reservdelarna åt dig kan leverans ske till och med samma dag om detta alternativet är tillgängligt. Gällande tidsbokningar beror leveranstiden på vilken typ av sortiment som väljs vid bokningen. Generellt är budget sortimentet snabbare medans Premium/OEM tar cirka en vecka under normala förhållanden.

Varför är leveranstiden så lång för däck?

Vid varje order av däck gör vi en marknadssökning efter det bästa priset utifrån din order. På så sätt kan vi ge dig det absolut lägsta priset men också försäkra oss om kvalitén på däcken möter den nivå av kvalité vi kan ställa oss bakom. Däcken importeras primärt ifrån ett centrallager i Tjeckien. Vi använder oss dessutom också av en tredjepart för monteringen på annan ort varvid vi måste synkronisera arbetstiderna och våra bokningar. Detta i sin tur gör att leveranstiden som uppskattas är längre men oftast går det mycket snabbare än vad som anges eftersom vi har en bra relation med vår monteringspartner. Vi brukar räkna med 1-2 veckors leveranstid på importerade däck.

Hur frågar man om en offert/prisförfrågan?

På första sidan av denna webbplatsen finner du en svart knapp som heter "Kostnadsförslag" (eller klicka här) där kan du fylla i ett formulär med det du önskar få ett kostnadsförslag om. Via appen för finner du detta alternativet i menyn uppe till höger. Fyll i formuläret så detaljerat du kan och vi återkommer snarast (oftast senare samma dag).

Jag tycker det är för dyrt. Kan man förhandla?

Tyvärr kan MC-Autodatas inte förhandla sina priser och inte heller lämna någon "lägsta pris garanti". Vi genomför regelbundna marknadsundersökningar och anpassar oss därefter för att själva kunna fortsätta med vad vi gör. Idag erbjuder vi stamkundsrabatt och liknande förmåner till dom som har ett MC-Autodatas konto. Om du finner någon som erbjuder likadana produkter/tjänster till ett mycket lägre pris så råder vi dig att du börjar med ett kostnadsförslag och granskar marknaden utifrån ett eget perspektiv innan du gör ett val av vem som ska leverera tjänsten till dig.

Kan man göra det billigare?

Det går absolut. Du behöver ett MC-Autodatas konto och haft detta i minst ett år oavbrutet alternativt vara en student eller över 65 år. Därefter erbjuds du ett "stamkundskonto" som då ger dig 20% rabatt på prislistan och i somliga fall 5% rabatt på reservdelar och tillbehör. Som student (mot intyg) har du 15% rabatt på prislistan och personer över 65 år har ovillkorligt 15% rabatt på prislistan. Även i somliga fall förekommer rabatter på komponenterna med.

Kan man betala genom faktura?

Om du har ett MC-Autodatas 👑 PREMIUM konto kan du göra detta. Då kan du fakturera/delbetala reservdelar/tillbehör upp till 350 SEK (i vissa fall) samt hela monteringen utifrån din kreditnivå. MC-Autodatas gör en egen prövning om du är lämplig för fakturering och för hur mycket. Ett 👑 PREMIUM konto kostar 129:-/år.

Var hittar jag kvittot på min bokning?

Vid bokningar/köp så kan du ladda ner och skriva ut ditt kvitto via din orderstatus som du finner genom att klicka här. När statusen är uppdaterad till "Levererad" så visas en grön knapp nedanför som öppnar ett nytt fönster där du finner din kontantnota. Har du 👑 PREMIUM så finner du din samt tidigare kontantnotor via ditt konto.

Kan man ringa er om man får stopp ute på vägen?

Tyvärr så fungerar det inte så men du kan prenumerera på något vi erbjuder som heter OCS som är våran assistanstjänst. Via våran app kan du få assistans 24 timmar om dygnet alla dagar i veckan. Detta är för att undvika bl a ofrivillig/oönskad rådgivning sent in på nätterna eller annan olämplig tid men även för att kunna leverera tjänsten när det verkligen behövs. Du kan läsa mer om OCS genom att klicka här.

Jag vill inte ange mitt personnummer när jag bokar, kan jag undvika detta?

Nej det kan du dessvärre inte eftersom du ingår i ett bokningsavtal när du bokar en tjänst hos MC-Autodatas. Ditt personnummer används som garant utifall du inte möter upp oss vid bokad tid på platsen du angivit. Då debiteras du en framkörningsavgift enligt gällande boknings & köpvillkor. Ditt personnummer används även för att verifiera om du har rabatter att dra av ifrån priset på din bokning (stamkundsrabatt eller liknande). Om du fortfarande önskar att inte ange ditt personnummer kan vi dessvärre inte hjälpa dig.

Har du sekretessmarkering ifrån skatteverket?
MC-Autodatas kan aldrig garantera fullt ut att dina uppgifter inte når en tredjepart men vi gör vad vi kan för att undvika detta. Har du sekretessmarkering ber vi därför dig att ringa oss på 0768 - 992 775 för att genomföra din bokning.

Får man någon garanti på delarna/monteringen och vad gör jag om något går fel?

Garanti är en självklarhet. Den generella garantin är 12 månader eller 10000 Km av vilket som infaller först om inget annat angivits. Skulle du behöva göra ett garantianspråk kan du göra det genom att klicka här. Gällande begagnat kan ingen garanti utlovas förrutom funktionsgaranti. Garanti för monering av komponenter är högst 30 dagar / 1000 Km. Väljer du att använda egna delar kan ingen garanti lämnas. FInns det ingen registrerad bokning tillämpas enbart funktionsgaranti även vid köp av nya reservdelar/komponenter.

Varför kan man enbart boka via webben eller i appen?

Tidigare har man kunnat genomföra bokningar via telefon men nu gör vi enbart undantag för dom som äldre/har dålig tillgång till internet eller dom med särskilda omständigheter såsom sekretessmarkering etc. Huvudanledningen till detta är för att minska mängden merarbete och belastning. Det blir tyvärr dubbelt jobb på en och samma gång vilken ger en sämre upplevelse för både dig men även för kunden som bokat sin tid. Det går dessutom snabbare för både konsumenten men även mekanikern när det sker via webben eller appen. Det blir även en garant för dig att bokningen utförs på ett fackmannamässigt sätt.

Varför har ni en returavgift om 25% efter 7 dagar?

Dels kostar alla transaktioner vi gör men summan ska även täcka den förlorade arbetstiden, merarbetet såsom återlämnandet av produkter samt den reserverade tiden i schemat som blockerades. Returavgiften beräknas alltid på totalsumman av en kontantnota.

Jag har en hobby verkstad, kan jag ansluta mig till ert system?

Om du meckar med bilar på fritiden och det mer eller mindre börjar bli av en mer kommersiell volym kan du ha möjlighet att ansluta dig till MC-Autodatas. Mejla oss på mcautodatas@mail.com så återkommer vi med mer information.

Jag har hört ett rykte om er, stämmer det?

Oavsett om det är bra eller ett dåligt rykte så välkomnas du att få prova oss själv för att få din egna uppfattning. MC-Autodatas har över 99% nöjda kunder sedan starten 2014 varav en över representabel majoritet av dessa är återkommande. Vi strävar alltid efter att nå högsta möjliga kvalité på service och jobbar hårt med att göra vårt absolut bästa för att bli bättre och bättre. Är du missnöjd med något är du välkommen att lämna feedback till oss på vår kontakta oss sida.